Podpis kwalifikowany

Kwalifikowany podpis elektroniczny dla pełnomocnika

Cyfryzacja wszystkich sektorów gospodarki daje możliwość stosowania nowoczesnych rozwiązań opartych o elektroniczny obieg dokumentów. W artykule odpowiadamy jak wygląda pełnomocnictwo podpisane elektronicznie, w jaki sposób powinno się go udzielić do sprawozdania finansowego, przetargów i deklaracji podatkowych.

Czy pełnomocnik może korzystać z podpisu elektronicznego mocodawcy?

Absolutnie nie. Kwalifikowany podpis zawiera dane osoby fizycznej i jest przypisany wyłącznie do jednej osoby. Nieuprawnione użycie zagrożone jest karą od grzywny do pozbawienia wolności, dlatego tak istotne uzyskanie jest podpisu elektronicznego przez pełnomocnika.

Jesteś pełnomocnikiem zarządu i masz pytanie? Zadzwoń!

+48 536 456 661 | kontakt@podpisujzdalnie.pl



Jak powinno wyglądać pełnomocnictwo elektroniczne?

Pełnomocnictwo elektroniczne nie różni się niczym od papierowego odpowiednika. Dla zachowania formy czynności prawnej złożenia woli wymagane jest opatrzenie go kwalifikowanym podpisem, dzięki czemu niesie niepodważalny skutek w obiegu cyfrowym i honorowany jest we wszystkich państwach Unii Europejskiej. Pełnomocnictwo powinno być opatrzone zarówno przez mocodawcę jak i pełnomocnika.

Pełnomocnictwo opatrzone kwalifikowanym podpisem do składania deklaracji podatkowych

Składanie deklaracji podatkowych przez pełnomocnika wymaga złożenia deklaracji UPL-1 w elektronicznym systemie urzędu skarbowego podatki.gov. Dokument powinien być podpisany elektronicznie kwalifikowanym podpisem prezesa zarządu/właściciela działalności.

Pełnomocnictwo elektroniczne do składania sprawozdań finansowych

Zarząd spółki może upoważnić pełnomocnika do składania dokumentów finansowych w ich imieniu. W tym celu należy złożyć wniosek przez Portal Rejestru Sądowego lub s24 (jeżeli spółka była zakładana w ten sposób).

Czy pełnomocnik może podpisać sprawozdanie finansowe?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami fachowy pełnomocnik (adwokat lub radca prawny) może złożyć sprawozdanie do Repozytorium Dokumentów Finansowych. Nie wyłącza to jednak zarządu do złożenia kwalifikowanego podpisu na dokumentach. Podpisanie sprawozdania finansowego przez pełnomocnika nie jest więc wystarczające.

Pełnomocnictwo elektroniczne w przetargach

Postępowania przetargowe prowadzone są głównie w formie elektronicznej. Prawo zamówień publicznych traktuje złożenie oferty jako formę szczególną (elektroniczną). W myśl art 99. pełnomocnictwo do przetargów powinno być udzielone również w formie elektronicznej.

Art. 99 § 1 Kodeks cywilny

“Jeżeli do ważności czynności prawnej potrzebna jest szczególna forma, pełnomocnictwo do dokonania tej czynności powinno być udzielone w tej samej formie.”

Pełnomocnictwo z podpisem elektronicznym - podsumowanie

Podpisuj Zdalnie dostarcza rozwiązania do załatwiania spraw administracyjnych i biznesowych online. W ramach oferty proponujemy:

Jesteś pełnomocnikiem zarządu i masz pytanie? Zadzwoń!

+48 536 456 661 | kontakt@podpisujzdalnie.pl

autor: Damian Nowak
CMS

Newsletter

Chcesz na bieżąco otrzymywać wiadomości
o pojawiających się publikacjach?

Zapisz się do bazy mailingowej

Dziękujemy!

Twoje zgłoszenie zostało pomyślnie zapisane