Elektroniczne akta osobowe pracowników
Od 2019 roku pracodawcy mogą prowadzić akta osobowe w wersji elektronicznej. To duże ułatwienie dla firm, które chcą zminimalizować ilość papierowej dokumentacji i wprowadzić elektroniczną teczkę pracowniczą. Do wdrożenia zmian wymagane jest posiadanie kwalifikowanego podpisu lub pieczęci elektronicznej.
Elektroniczna teczka pracownika
Zmiany w ustawach z 2019 roku dają przedsiębiorcom wybór formy prowadzenia dokumentacji pracowniczej. Elektroniczne akta osobowe są równoważne z dokumentacją przechowywaną papierowo.
Elektroniczna teczka osobowa pracownika powinna składać się z 4 części:
Część A – dokumenty zgromadzone w związku z ubieganiem się o zatrudnienie,
Część B – dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia,
Część C – dokumenty związane z ustaniem zatrudnienia danej osoby,
Część D – dokumenty związane z karami porządkowymi nakładanymi na pracownika.
Pracodawca zobowiązany jest przechowywać akta osobowe przez 10 lat (dla zatrudnionych po 1 stycznia 2019 r.) lub 50 lat (dla pracowników zatrudnionych przed 1 stycznia 2019 r.). Elektroniczna teczka pracownika może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, a pracodawca sam decyduje, z której formy będzie korzystał. Po ustaniu stosunku pracy przedsiębiorca zobowiązany jest do wydania zaświadczenia z informacjami jak długo będą przechowywane dokumenty w formie elektronicznej.
Dokumenty kadrowe w formie elektronicznej - przykłady
- Dokumenty związane z prowadzeniem ewidencji
- Protokoły odbioru sprzętu i innych udostępnionych aktywów
- Delegacje
- Rozliczenia rachunków z pracownikiem (zaliczki)
- Wnioski urlopowe
- Zaświadczenia chorobowe
- Ankiety pracownicze
- Potwierdzenia doręczenia PIT-11
- Umowy o pracę
- Listy intencyjne
Przechowywanie dokumentów w formie elektronicznej - wymagania
Szczegóły co do sposobu przechowywania dokumentacji opisuje rozporządzenie w sprawie dokumentacji pracowniczej (§9 i §10). Wśród wymagań znajduje się:
- Zachowanie integralności treści dokumentu i metadanych. Integralność polega na zabezpieczeniu pliku przed wprowadzaniem na nim zmian lub wyraźnym zaznaczeniu, że doszło do modyfikacji.
- Dostęp do dokumentów kadrowych przewidziany jest tylko dla osób upoważnionych.
- Elektroniczna teczka pracownika przechowywana jest w sposób bezpieczny - chronione przed uszkodzeniem i utratą, z dostępem wyłącznie dla upoważnionych osób.
- System, w którym mają być przechowywane dokumenty zbiera dane na temat osób, które przeglądały pliki.
- Dokumenty kadrowe można w łatwy sposób wyszukać na podstawie metadanych.
- Każdy pracownik posiada własną teczkę z elektronicznymi aktami osobowymi.
Elektroniczny obieg dokumentów pracowniczych - rozporządzenie i podstawa prawna
§11 rozporządzenie w sprawie dokumentacji pracowniczej:
„1. W przypadku, gdy do dokumentacji pracowniczej prowadzonej w postaci elektronicznej ma być dołączony dokument w postaci papierowej, pracodawca albo osoba upoważniona przez pracodawcę sporządza odwzorowanie cyfrowe tego dokumentu, opatruje je kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną pracodawcy i umieszcza w dokumentacji pracowniczej, w sposób zapewniający czytelność, dostęp i spójność tej dokumentacji.”
Jak prowadzić dokumentację pracowniczą w formie elektronicznej - 3 sposoby
- Pracodawca opatruje dokumentację kadrową kwalifikowanym podpisem elektronicznym;
- Osoba umocowana (księgowa, kadrowa) składa kwalifikowany podpis na aktach osobowych pracownika;
- Osoba upoważniona lub pracodawca składa kwalifikowaną pieczęć elektroniczną.
Kwalifikowana pieczęć elektroniczna do dokumentacji kadrowej
Do prowadzenia elektronicznych akt osobowych pracowników można wykorzystać kwalifikowaną pieczęć przedsiębiorstwa. Zaletą jest możliwość automatyzacji procesu i wykorzystania pieczęci przez kilka osób. Dzięki temu pracodawca nie musi podpisywać wszystkich dokumentów samodzielnie i zlecić pracownikowi kadr i płac. Dodatkowo proces archiwizacji dokumentów może odbywać się bez udziału personelu.
Niezależnie od wybranej opcji dobrą praktyką jest znakowanie czasem. Kwalifikowany znacznik czasu dołączony do pliku zapewnia integralność dokumentu, a także konserwuje podpis lub pieczęć. Konserwacja elektroniczna polega na cyklicznym dodawaniu znaczników czasu celem potwierdzenia istnienia dokumentu w danym momencie i poświadczenia, że certyfikat kwalifikowanego podpisu był ważny na dzień podpisania dokumentu. Brak znacznika czasu i wygaśnięcie podpisu/pieczęci skutkuje niemożliwością stwierdzenia czy dokument ma moc prawną.
Elektroniczna dokumentacja pracownicza
Działy HR powinny zainteresować się kwalifikowanym podpisem lub pieczęcią elektroniczną. Przechowywanie dokumentów kadrowych jest proste w obsłudze i polega na katalogowaniu dokumentacji w folderach, gdzie każdy plik opatrzony jest certyfikatem pieczęci elektronicznej lub kwalifikowanego podpisu. Dzięki zastosowaniu elektronicznych akt osobowych dział HR ma ułatwiony dostęp do plików, a dodatkowo są one zabezpieczone przed nieuprawnioną modyfikacją.
Elektroniczny list intencyjny - moc prawna
Dobrą praktyką w działach HR jest wręczanie przed podpisaniem umowy listu intencyjnego wyrażającego chęć zatrudnienia nowej osoby. Zazwyczaj pracodawca nie widzi się z nowym pracownikiem, a ten z kolei ma oczekiwania do potwierdzenia chęci zatrudnienia nie tylko telefonicznie, ale również w formie pisemnej. Pracodawca lub rekruter może dostarczyć takie potwierdzenia w formie elektronicznej opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Nie niesie to co prawda skutku równoważnego zatrudnieniu, ale świadczy o profesjonalizmie firmy.
Elektroniczna umowa o pracę
Dużą zmianą w zakresie zawierania umów cywilnoprawnych i umów o pracę było wprowadzenie art. 300 Kodeksu Pracy, który stanowi, że w kwestiach nieuregulowanych w kodeksie należy zastosować przepisy przewidziane w prawie cywilnym. A tutaj mamy prostą furtkę do wyrażania oświadczenia czynności prawnej za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
Jak podpisać umową o prace elektronicznie?
Kodeks pracy i cywilny przewiduje trzy formy zawarcia umowy w formie elektronicznej.
Opcja 1. Pracodawca i pracownik podpisują umowę o pracę kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Obie strony zawierają umowę kwalifikowanym podpisem elektronicznym ze skutkiem prawnym równoważnym podpisowi odręcznemu.
Opcja 2. Pracownik podpisuje umowę o pracę zwykłym podpisem elektronicznym, ale pracodawca posiada kwalifikowany e-podpis. Pracownik podpisuje dokument w formie cyfrowej zwykłym podpisem elektronicznym. Ze względu, że dokument nie niesie skutku prawnego podpisu odręcznego to pracodawca składa swój kwalifikowany podpis i „przypieczętowuje” zapisy umowy.
Opcja 3. Pracodawca podpisuje umowę o pracę kwalifikowanym podpisem, a pracownik składa podpis odręczny. Pracownik podpisuje dokument w formie papierowej i składa podpis odręczny. Pracodawca robi skan dokumentu, a następnie opatruje umowę kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Umowa o pracę opatrzona kwalifikowanym podpisem - podstawa prawna
Art. 29 § 2 kodeksu pracy stanowi, że umowa zawierana jest na piśmie
„Umowę o pracę zawiera się na piśmie. Jeżeli umowa o pracę nie została zawarta z zachowaniem formy pisemnej, pracodawca przed dopuszczeniem pracownika do pracy potwierdza pracownikowi na piśmie ustalenia co do stron umowy, rodzaju umowy oraz jej warunków.”
Teoretycznie blokuje to zawarcie umowy o pracę elektronicznie, ale naprzeciw wychodzi Art. 300. Kodeksu Pracy
„W sprawach nieunormowanych przepisami prawa pracy do stosunku pracy stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu cywilnego, jeżeli nie są one sprzeczne z zasadami prawa pracy.”
Kodeks Cywilny art. 78 stanowi, że:
„§ 1. Do zachowania elektronicznej formy czynności prawnej wystarcza złożenie oświadczenia woli w postaci elektronicznej i opatrzenie go kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
§2. Oświadczenie woli złożone w formie elektronicznej jest równoważne z oświadczeniem woli złożonym w formie pisemnej.”
Wyrażając oświadczenie woli w formie cyfrowej opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym można zawrzeć umowę o pracę. W przypadku umów zawartych w systemie mieszanym pomoże Art. 77 k.c.:
Art. 77 (2) „Do zachowania dokumentowej formy czynności prawnej wystarcza złożenie oświadczenia woli w postaci dokumentu, w sposób umożliwiający ustalenie osoby składającej oświadczenie.”
Art. 77 (3) „Dokumentem jest nośnik informacji umożliwiający zapoznanie się z jej treścią.”
Uwaga! Podpisuj Zdalnie nie jest kancelaria adwokacką, a jedynie świadczy usługi elektronicznego obiegu dokumentów. Przed podjęciem decyzji zweryfikuj informacje u prawnika wyspecjalizowanego w prawie pracy.
Umowa podpisana elektronicznie - przykłady w dokumentacji kadrowej
- Umowa o pracę
- Umowa zlecenie
- Umowa o dzieło
- Kontrakt B2B
- Wszystkie inne umowy cywilnoprawne
Podpis kwalifikowany w HR - zalety
- Oszczędność czasu i pieniędzy – ściąganie nowego pracownika celem podpisania umowy jest kosztowne, zwłaszcza, gdy pracownik preferuje tryb Home Office i mieszka daleko od siedziby biura. Koszt paliwa lub pociągu, nocleg to wydatki rzędu kilkuset złotych. Do tego dochodzi ogrom czasu dla pracownika. Forma elektroniczna zawarcia umowy jest tańsza i wygodna dla obu stron.
- Budowanie profesjonalnego wizerunku – list intencyjny podpisany w formie elektronicznej daje nowozatrudnionemu pracownikowi poczucie bezpieczeństwa ciągłości pracy. W świetle prawa list intencyjny nie ma szczególnej mocy prawnej, ale opatrzenie go kwalifikowanym podpisem nadaje rangi dokumentowi.
- Mniej błędów – przepisywanie danych ręcznie, zwłaszcza jeżeli są to numery rachunków bankowych to zawsze duży stres dla pracowników działów kadr. Stosując formę elektroniczną i kopiując informację ograniczamy ryzyko przesłania przelewu do niewłaściwej osoby.
- Wydajniejsza praca – zamiast zajmować się obiegiem dokumentów papierowych można proces digitalizować i prowadzić komunikację w formie mailowej z załącznikami. Zaoszczędzony czas można wykorzystać na inne czynności związane z prowadzeniem działu kadr.
- Kwalifikowany podpis zastąpi profil zaufany w komunikacji z urzędami – pracownik od teraz nie musi używać swojego profilu zaufanego. Sprawy urzędowe, działowe, a nawet prywatne załatwi za pomocą jednego urządzenia wielkości palca. Dotyczy to również deklaracji podatkowych i ZUS.
- Możliwość konfiguracji podpisu elektronicznego do programu ERP – podpis można skonfigurować w systemach HRM używanych przez pracowników działu HR.
- Potwierdzenie autentyczności i wiarygodności - każdy dokument wychodzący z działu HR za pomocą programu będzie opatrzony podpisem, a co za tym idzie odbiorca otrzyma potwierdzenie autentyczności dokumentu i źródło pochodzenia.
Pit-11 dla pracownika w formie elektronicznej
Prawo dopuszcza przesłanie pracownikom rozliczeń podatkowych w formie elektronicznej, koniecznie opatrzonych:
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez księgową, właściciela firmy lub osobę upoważnionej
- kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną
Elektroniczny pit-11 podstawa prawna
Art. 126. § 1 USTAWA z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
„Sprawy podatkowe załatwiane są na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej. Pisma utrwalone w postaci papierowej opatruje się podpisem własnoręcznym. Pisma utrwalone w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym lub kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną organu podatkowego ze wskazaniem w treści pisma osoby opatrującej pismo pieczęcią.”
Elektroniczny obieg dokumentacji pracowniczej - oferta
Podpisuj Zdalnie specjalizuje się w dostarczaniu rozwiązań elektronicznego obiegu dokumentu dla działów kadr i prac. Wspieramy we wdrożeniu kwalifikowanych podpisów elektronicznych dla HR i pieczęci elektronicznych do archiwizacji akt osobowych pracowników. Oferta obejmuje:
- uzyskanie kwalifikowanych podpisów elektronicznych i konfiguracje w programach kadrowo-płacowych
- uzyskanie kwalifikowanej pieczęci elektronicznej
- wsparcie merytoryczne we wdrożeniu elektronicznego obiegu dokumentów w przedsiębiorstwie obejmujące między innymi dział HR
Brzmi interesująco? Skontaktuj się z nami!